Hrvatska filologija u interkulturnom kontekstu
Doktorski studij Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu
Metode istraživanja u znanosti o književnosti
Književnoznanstveni modul
Nositeljica predmeta: Dubravka Oraić Tolić
Status predmeta: obvezni
Semestar: 1
ECTS: 3
Uvjeti za upis: nema uvjeta
Oblici nastave: predavanja i seminari
Obveze studenata: redovito pohađanje nastave
Ocjenjivanje i vrednovanje rada studenata: esej ili seminarski rad
Praćenje kvalitete nastave: samovrednovanje nastave i anketiranje polaznika
Sadržaj predmeta
Zagrebačka stilistička škola: nastanak, društveni kontekst, trajanje (druga polovica 20. stoljeća). Moderna književna znanost. Tri generacije: utemeljitelji, graditelji, nastavljači, razgraditelji. Most modernih prema postmodernim teorijama: Nietzsche, Freud, De Saussure, Bahtin, Benjamin. Glavni predstavnici Zagrebačke stilističke škole: Škreb, Flaker, Frangeš, Žmegač, Solar.
Opis predmeta
Kolegij je zamišljen kao kombinacija predavanja i seminara s aktivnim sudjelovanjem studentica i studenata. Predmet je kolegija Zagrebačka stilistička (književnoznanstvena) škola na razmeđu moderne i postmoderne književnoznanstvene episteme (od sredine 1950-ih do kraja 1990-ih, pandan Lotmanovoj Tartuškoj školi, kao tradicija prisutna i u novoj „unučkoj“ generaciji). U dva uvodna predavanju dat će se kratak prikaz moderne književne znanosti (pozitivizam u 19. i imanentizam u 20. stoljeću od ruskoga formalizma do strukturalizma) te onih teorijskih opusa koji su bili most od modernih metodologija prema postmodernim teorijama (Nietzsche, Freud, De Saussure, Bahtin, Benjamin). Središnji dio kolegija čine predavanja i seminari o glavnim predstavnicima Zagrebačke književnoznanstvene škole (Zdenko Škreb, Aleksandar Flaker, Ivo Frangeš, Viktor Žmegač, Milivoj Solar).
Ciljevi predmeta
Prikazati rad Zagrebačke stilističke škole i njezine glavne predstavnike u kontekstu moderne književne znanosti, odnosno položaj i važnost ove književnoznanstvene škole u kretanjima između modernih i postmodernih metodologija.
Očekivani ishodi
Tijekom kolegija studenti bi trebali kritički vrednovati i prikazati teorijske dosege Zagrebačke stilističke škole, izvoditi zaključke o položaju hrvatske znanosti o književnosti u europskim i svjetskim razmjerima, uočiti poveznice s modernim i postmodernim metodologijama te primijeniti stečeno znanje u vlastitom istraživačkom radu.
Literatura
Obvezna
- Duda, Dean; Slabinac, Gordana; Zlatar, Andrea, ur. 2007. Solarovo značenje: Poetička pitanja; Zbornik radova u povodu 70. rođendana Milivoja Solara. Zagreb: FF press.
- Fališevac, Dunja; Nemec, Krešimir, ur. 2000. Umijeće interpretacije: Zbornik radova u čast 80. godišnjice rođenja Ive Frangeša. Zagreb : Matica hrvatska.
- Trag i razlika: Čitanja suvremene književne teorije. 1995. Uredili Vladimir Biti, Nenad Ivić i Josip Užarević. Zagreb: Naklada MD i HUDHZ,
- Užarević, Josip, ur. 2004. Oko književnosti: Osamdeset godina Aleksandra Flakera. Zagreb: Disput.
Izborna
- Biti, Vladimir. 1989. Pripitomljavanje drugog: Mehanizam domaće teorije. Zagreb: Hrvatsko filozofsko društvo.
- Biti, Vladimir. 2000. Pojmovnik suvremene književne teorije. Zagreb: Matica hrvatska
- Oraić Tolić, Dubravka. 2005. Muška moderna i ženska postmoderna: rođenje virtualne kulture. Zagreb: Ljevak.
- Žužul, Ivana. 2010. Moć (fikcije) književnopovijesne naracije: Kulturološka analiza Frangešove Povijesti hrvatske književnosti. Umjetnost riječi 3–4. 153–174.