Hrvatska filologija u interkulturnom kontekstu

Doktorski studij Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu

Psihoanalitičko čitanje hrvatske književnosti

Književnoznanstveni modul

Nositelj predmeta: Tvrtko Vuković

Status predmeta: izborni

Semestar: 1–5

ECTS: 3

Uvjeti za upis: nema uvjeta

Oblici nastave: predavanja i seminari

Obveze studenata: redovito pohađanje nastave

Ocjenjivanje i vrednovanje rada studenata: esej ili seminarski rad

Praćenje kvalitete nastave: samovrednovanje nastave i anketiranje polaznika

Sadržaj predmeta

Opća mjesta psihoanalize: fantazma, sebstvo, spolnost. Predstavljanje koncepta imaginarnog, odnosno simboličkog. Psihoanalitičke teorije: Freud, Lacan. Kritika psihoanalitičkog čitanja: Felman. Freudovo čitanje kulture. Psihoanaliza i književnost.

Opis predmeta

Kolegij se u najširem smislu zasniva na teorijskim temeljima frojdovske i lakanovske psihoanalize, a u užem smislu na implikacijskoj psihoanalitičkoj književnoj kritici (Felman). Psihoanaliza nije metoda koja se aplicira na književni tekst, nego su književnost i psihoanaliza međusobno upletene i uključuju zajedničke problemske komplekse. Cilj je kolegija tako najprije dati osnove frojdovske i lakanovske psihoanalize, a potom pokazati smjerove psihoanalitičkog čitanja književnoga teksta, istaknuti razlike takva pristupa prema nekim drugim utjecajnim interpretacijskim strategijama te pojasniti kakav doprinos psihoanaliza može dati razumijevanju čitanja, interpretacije, autorstva, značenja, akisologije, epistemologije, reprezentacije te politike same institucije književnosti. S druge strane, takva će čitanja povratno ukazati na književne temelje psihoanalize kao znanosti, ali i na književne temelje sveukupnoga znanstvenoga znanja. Analitički će dio obuhvaćati rad na kanonskim proznim, pjesničkim i dramskim tekstovima hrvatske književnosti od realizma do danas.

Ciljevi  predmeta

Dati uvid u osnove psihoanalitičkih teorija, ponajprije Freudove i Lacanove, te osnove psihoanalitičkog čitanja književnosti i kulture. Na temelju tih teorijskih osnova, na kanonskim romanima novije hrvatske književnosti pokazati mogućnosti psihoanalitičke kritike s obzirom na pitanja i probleme institucije književnosti, autorstva, čitanja, čitatelja, identiteta i dr.

Očekivani ishodi

Polaznici kolegija trebali bi kritički razmatrati sofisticirane i po humanistiku dalekosežne postavke psihoanalitičkih teorija te razvijati nove modele tzv. psihoanalitčkih čitanja i interpretacija književnih djela i kulturnih sadržaja.

Literatura

Obvezna

  • Felman, Shoshana. 1982. Turning the Screw of Interpretation.  Literature and Psychoanalysis. The Question of Reading: Otherwise., Baltimor — London: The Johns Hopkins University Press. 94—207.
  • Fink, Bruce. 2009. Lakanovski subjekt. Zagreb: KruZak.
  • Matijašević, Željka. 2006. Sigmund Freud. Strukturiranje nesvjesnog: Freud i Lacan, Zagreb: AGM.
  • Matijašević, Željka. 2011. Uvod u psihoanalizu: Edip, Hamlet, Jekyll/Hyde. Zagreb: Leykam.

Izborna

  • Elliott, Anthony. 2012. Uvod u psihoanalitičku teoriju. Zagreb: AGM.
  • Felman, Shoshana. 1987. Jacques Lacan and Adventure of Insight, Cambridge—London.
  • Vuković, Tvrtko. 2012. Tko je u razredu ugasio svjetlo. Zagreb: Meandarmedia.
  • Wright, Elizabeth. 1988. Another Look at Lacan and Literary Criticism. New Literary History 3. 617–627.
  • Žižek Slavoj. 2013. Gledanje iskosa: Uvod u Jacquesa Lacana uz popularnu kulturu. Zagreb: Meandarmedia.

Predmeti književnoznanstvenog modula

  1. Tekstološka načela u filologiji
  2. Metode istraživanja u znanosti o književnosti
  3. Epistemološki modeli u hrvatskoj književnoj historiografiji
  4. Hrvatski latinizam
  5. Dekonstrukcija književne povijesti
  6. Suvremene književnoteorijske rasprave
  7. Pristup književnom kanonu
  8. Figure u stilistici
  9. Akademsko pismo
  10. Stil i pisanje
  11. Uvod u znanost i znanstveni rad
  12. Književna topografija Dubrovnika
  13. Tijelo i percepcija: transkulturalni obrasci dramskog
  14. Pučko kazalište
  15. Europski romantizam
  16. Miroslav Krleža: književna i politička antropologija
  17. Čitanje medija
  18. Pjesnička pripovijest: od Hugoa do Šenoe
  19. Uvod u interkulturnu književnost
  20. Iz pozicije kulturalnih studija: hibridizacija, identitet, multikulturalizam, dijaspora
  21. Književna tematizacija novca
  22. Identitet iz perspektive zaokreta prema prostoru
  23. Naracija i memorija: hrvatski roman 1960-ih i 1970-ih
  24. Politika pripovijedanja
  25. Mediji, komunikacija i nacionalno pamćenje u razdoblju hrvatskoga narodnog preporoda
  26. Mitologija, filologija i ideologija: mit kao sveta, ideološka i anarhična priča
  27. Istočna modifikacija postmodernizma
  28. Konflikt i rat: otpor interpretacija
  29. Hrvatska lirika: teorijsko čitanje
  30. Hrvatski roman u kontekstu popularne kulture i svakodnevice jugoslavenskog socijalizma
  31. Marin Držić između poetike i politike
  32. Oblici minimalističke književnosti
  33. Pamćenje i usmene priče
  34. Satira, parodija, travestija
  35. Književni regionalizam
  36. Medijsko čitanje hrvatske književnosti
  37. Reprezentacija prostora u hrvatskoj književnosti ranog novog vijeka
  38. Antropološka istraživanja književnosti
  39. Hrvatska kultura i civilizacija
  40. Psihoanalitičko čitanje hrvatske književnosti