Hrvatska filologija u interkulturnom kontekstu
Doktorski studij Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu
Suvremene književnoteorijske rasprave
Književnoznanstveni modul
Nositeljica predmeta: Zrinka Božić Blanuša
Status predmeta: obvezni
Semestar: 3
ECTS: 3
Uvjeti za upis: nema uvjeta
Oblici nastave: predavanja i seminari
Obveze studenata: redovito pohađanje nastave
Ocjenjivanje i vrednovanje rada studenata: esej ili seminarski rad
Praćenje kvalitete nastave: samovrednovanje nastave i anketiranje polaznika
Sadržaj predmeta
Dekonstrukcija. Kritika dekonstrukcije. Dekonstrukcija kao etički zahtjev (Critchley). Suvremene književnoteorijske rasprave.
Opis predmeta
Dekonstrukciju je, kao poseban način čitanja tekstova, zasnovao 60-ih godina 20.st. francuski filozof Jacques Derrida. Unatoč otporu dobrog dijela akademskih filozofa, dekonstrukcija je s oduševljenjem prihvaćena na književnim odsjecima američkih sveučilišta. Međutim, od samog početka njezina etička i politička dimenzija (ili njihov nedostatak) postale su predmetom kritika. Skandal s ratnim novinskim člancima Paula de Mana kao i veliki utjecaj filozofije Martina Heideggera usmjerile su pozornost kritike upravo na etiku i politiku dekonstrukcije. Budući da dekonstrukcija nije filozofska metoda ni škola, nego u prvom redu specifičan pristup tekstovima, jasno je da je iz dekonstrukcijskih tekstova nemoguće izlučiti jasno definiranu političku ili etičku teoriju.
Međutim, Simon Critchley je u svojoj knjizi The Ethics of Deconstruction (1992), slijedeći koncepciju etike Emanuela Levinasa, odredio dekonstrukciju kao etički zahtjev. 90-godine 20 stoljeća obilježile su, s jedne strane žestoka rasprava potaknuta Critchleyevom knjigom, a s druge, niz tekstova u kojima se Derrida u dijalogu s autorima poput Agambena, Levinasa, Blanchota, hvata ukoštac s etičkim i političkim temama.
Umjesto da prihvatimo ideju da je dekonstrukcija stvar prošlosti, valjalo bi istražiti posljedice i učinke spomenute rasprave u proučavanju književnosti.
U seminarskom dijelu nastave studenti će predstaviti teme svojih seminarskih radova i na taj način otvoriti prostor za raspravu o političkim i etičkim aspektima čitanja.
Ciljevi predmeta
Dati kritički uvid u mehanizme funkcioniranja suvremenih književnoteorijskih pojava na akademskom tržištu. Odrediti pojam dekonstrukcije. Kroz diskusije o pročitanim tekstovima i predstavljanje teme vlastitog seminarskog rada, studenti bi trebali steći uvid u raspravu koja se već neko vrijeme vodi među suvremenim književnim i kulturnim teoretičarima i filozofima, ali i steći polazište za propitivanje kompleksnog problema etike i politike čitanja.
Očekivani ishodi
Kritički interpretirati sofisticirane mehanizme funkcioniranja najsuvremenijih književnoteorijskih pojava, posebice dekonstrukcijske pojmove, kao i njezine kritike. Steći uvid u rasprave suvremenih teoretičara. Ovladati teorijom za sudjelovanje u raspravi, odnosno za stvaranje novih programa integracije različitih metoda u interpretaciji teksta.
Literatura
Obvezna
Beardsworth, Richard. 1996. Derrida & the Political, London — New York: Routledge.
Critchley, Simon. 2009. Ethics, Politics, Subjectivity: Essays on Derrida, Levinas, and Contemporary French Thought, London: Verso.
Derrida, Jacques. 1994. Politiques de l'amitié, Paris: Galilée.
Derrida, Jacques. 2002. Sablasti Marxa: stanje duga, rad tugovanja i nova Internacionala. Zagreb: Hrvatska sveučilišna naklada.
Heidegger, Martin. 1947. Über den Humanismus. Frankfurt am Main: V. Klostermann
Izborna
- Agamben, Giorgio. 1993. The Coming Community. Minneapolis: University of Minnesota Press.
- Agamben, Giorgio. 2008. Ono što ostaje od Auschwitza: arhiv i svjedok. Zagreb: Izdanja Antibarbarus
- Derrida, Jacques. 1967. De la grammatologie. Paris: Édtions de Minuit
- Gasché, Rodolphe. 2007. The Honor of Thinking: Critique, Theory, Philosophy, Stanford: Stanford University Press.
- Zima, Peter V. 2002. Deconstruction and Critical Theory, London –New York: Continuum.