Hrvatska filologija u interkulturnom kontekstu
Doktorski studij Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu
Tijelo i percepcija: transkulturalni obrasci dramskog
Književnoznanstveni modul
Nositelj predmeta: Leo Rafolt
Status predmeta: izborni
Semestar: 1–5
Uvjeti za upis: nema uvjeta
ECTS: 3
Oblici nastave: predavanja i seminari
Obveze studenata: redovito pohađanje nastave
Ocjenjivanje i vrednovanje rada studenata: pisani rad na temu povezanu s predmetom.
Praćenje kvalitete nastave: samovrednovanje nastave i anketiranje polaznika
Sadržaj predmeta
Koncepcije tijela, tjelesnosti i percepcije. Antropološki, književnoteorijski i izvedbenostudijski postupci. Kartezijansko teorijsko-filozofsko naslijeđe. Fenomenologija. Interpretativna, simbolička i medicinska antropolgija. Somaestetika. Novofenomenološka istraživanja u Japanu. Kazališna antropologija. Teorija izvedbe.
Opis predmeta
U kolegiju će se na izabranome korpusu interkulturalno relevantnih dramsko-kazališnih predložaka polaznicima predstaviti suvremene antropološke, književnoteorijske, izvedbenostudijske i druge koncepcije tijela, tjelesnosti i percepcije, polazeći od kartezijanskog teorijsko-filozofskog naslijeđa, preko fenomenologije percepcije, teorijskih premisa interpretativne, simboličke i medicinske antropologije, sve do teorija somaestetike i novofenomenoloških istraživanja u Japanu te kazališne antropologije i teorije izvedbe.
Ciljevi predmeta
Predstaviti suvremene interdisciplinarne koncepcije tijela, tjelesnosti i percepcije, te povezati ih s kontekstom kazališne antropologije i teorije izvedbe.
Očekivani ishodi
Polaznik će kolegija kritički vrednovati važnost teorijsko-filozofskog naslijeđa te suvremenih koncepcija tijela, tjelesnosti i percepcije. Na tim temeljima razmatrat će najnovija istraživanja iz više područja te otvoriti nove rasprave. Visokospecijalizirana znanja moći će se koristiti za integrativno istraživanja na sjecištu disciplina antropologije, teatrologije, psihologije, filozofije i sl. Jedan je od bitnih ishoda kolegija kreiranje kritičkog stava prema komunikacijskom potencijalu tijela u kulturi, napose u njezinim predstavljačkim oblicima i/ili manifestacijama.
Literatura
Obvezna
- Barba, Eugenio; Savarese, Nicola. 1999. A Dictionary of Theatre Anthropology: The Secret Art of the Performer. London – New York, Routledge.
- Csordas, Thomas, 2003. Embodiment and Experience, London, Cambridge UP.
- Douglas, Mary. 2004. Čisto i opasno. Zagreb: Algoritam.
- Foucault, Michel. 1994. Znanje i moć. Zagreb: Globus.
- Mauss, Marcel. 1998. Sociologija i antropologija, I-II. Beograd: XX vek.
- Merleau-Ponty, Maurice. 1990. Fenomenologija percepcije. Sarajevo: Veselin Masleša.
- Schechner, Richard. 2003. Performance Theory. London – New York: Routledge.
- Yuasa, Yasuo. 1987.The Body: Toward an Eastern Mind-Body Theory. New York: SUNY.
Lektira: Seneka, Tijest; Radovan Ivšić, Sunčani grad, Kralj Gordogan; Alfred Jarry, Kralj Ubu; Yukio Mishima, Gospođa de Sade; Wole Soyinka, Euripidove Bakantice; Tom Stoppard, Rosencrantz i Guildenstern su mrtvi
Izborna
- Fraser, Mariam; Greco, Monica. 2005. The Body, London – New York: Routledge,
- Schilling, Chris. 2005. The Body and Social Theory. London: Thousand oaks.
- Turner, Bryan. 1984. The Body and Society. Oxford: Basil Blackwell.
(Detaljnija izborna literatura polaznicima kolegija osigurat će se naknadno, na predavanjima, ovisno o interesima.)