Hrvatska filologija u interkulturnom kontekstu
Doktorski studij Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu
Pučko kazalište
Književnoznanstveni modul
Nositelj predmeta: Marijan Bobinac
Status predmeta: izborni
Semestar: 1–5
ECTS: 3
Uvjeti za upis: nema uvjeta
Oblici nastave: predavanja i seminari
Obveze studenata: redovito pohađanje nastave
Ocjenjivanje i vrednovanje rada studenata: pisani rad na temu povezanu s predmetom
Praćenje kvalitete nastave: samovrednovanje nastave i anketiranje polaznika
Sadržaj predmeta
Pučki scenski oblici. Puk – narod. Pučko kazalište. Pučki komad. Razlike folklornih i elitnih scenskih forma. Kazališnopovijesna razmatranja. Dramska (pučka) produkcija njemačkoga govornog područja: Raimund, Nestroy, Horváth, Brecht, Turrini. Dramska (pučka) produkcija talijanskoga govornog područja: commedia dell’arte, Goldoni, Fo. Dramska (pučka) produkcija hrvatskoga govornog područja: Freudenreich, Tomić, Mesarić, Brešan.
Opis predmeta
Tema kolegija su razni oblici scenskoga pučkog izraza. U teorijskom smislu razjasnit će se pojmovi “puka”/”naroda”, “pučkoga kazališta” (pozornice za šire krugove gledatelja) i “pučkoga komada” (drame “za puk” ili “o puku”), te razlike što ih dijele od folklornih, odnosno elitnih scenskih formi. Posebna će se pažnja posvetiti internacionalnom značaju pučkoga kazališta i njegovoj zastupljenosti u velikim europskim gradovima 18. i 19. stoljeća (Beč, Pariz, Venecija). Kazališnopovijesna razmatranja potom će se povezati sa širim pregledom dramske produkcije što je u ranijim razdobljima pisana za pučke (prigradske) scene; od kraja 19. stoljeća naovamo, pučke drame, napose one ambicioniranih autora, sve češće dospijevaju i na elitne pozornice. U prikazu pučke dramske književnosti naglasak će biti na produkciji s njemačkoga govornog područja (Raimund, Nestroy, Horváth, Brecht, Turrini), no iscrpno će se govoriti i o talijanskoj (commedia dell’arte, Goldoni, Fo) i hrvatskoj (Freudenreich, Tomić, Mesarić, Brešan) tradiciji pučke drame.
Ciljevi predmeta
Opisati različite oblike pučkog scenskog izraza. Proučiti pojmovlje pučke drame: puk, narod, pučko kazalište, pučki komad.
Očekivani ishodi
Kritičko korištenje teorija o pučkoj drami. Uočavanje razlike folklornih i elitnih scenskih forma. Stvaranje novih metoda za kritičko vrednovanje teatarsko-predstavljačkih formi folklorne provenijencije te vrednovanje integrativnih modela analize tekstova pučke drame i teatra.
Literatura
Obvezna
- Batušić, Nikola. 1976. Hrvatska drama od Demetra do Šenoe. Zagreb: Nakladni zavod Matica Hrvatske.
- Batušić, Nikola. 1978. Povijest hrvatskog kazališta. Zagreb: Školska knjiga.
- Bobinac, Marijan. 1991. Otrovani zavičaj. Njemački pučki komad u dvadesetom stoljeću, Zagreb: Cekade.
- Bobinac, Marijan. 2001. Puk na sceni. Studije o hrvatskom pučkom komadu. Zagreb: Zavod za znanost o književnosti Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu.
- Yates, W. Edgar. 1996. Theatre in Vienna. A Critical History 1776–1995. Cambridge: Cambridge University Press.
Izborna
- Batušić, Nikola (ur.). 1986. Hrvatska drama 19. stoljeća, Split: Logos.
- Klotz, Volker. 1976. Dramaturgie des Publikums, München – Wien: Hanser.
- Klotz, Volker. 1980. Bürgerliches Lachtheater. Komödie, Posse, Schwank, Operette. München: Deutscher Taschenbuch-Verlag.
- Machiedo, Višnja. 1987. Komedija dell'arte. Zagreb: Cekade.
- McCormik, John. 1993. Nineteenth Century’s Popular Drama in France, New York: Routledge.
- Senker, Boris. 2000. Hrestomatija novije hrvatske drame, I. (1895–1940), Zagreb: Disput.
- Senker, Boris. 2000. Hrestomatija novije hrvatske drame II. (1940–1995), Zagreb: Disput.