Hrvatska filologija u interkulturnom kontekstu
Doktorski studij Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu
Iz pozicije kulturalnih studija: hibridizacija, identitet, multikulturalizam, dijaspora
Književnoznanstveni modul
Nositelj predmeta: Boris Škvorc
Status predmeta: izborni
Semestar: 1–5
ECTS: 3
Uvjeti za upis: nema uvjeta
Oblici nastave: predavanja i seminari
Obveze studenata: redovito pohađanje nastave
Ocjenjivanje i vrednovanje rada studenata: pisani rad na temu povezanu s predmetom
Praćenje kvalitete nastave: samovrednovanje nastave i anketiranje polaznika
Sadržaj predmeta
Teorija kulture i kulturalnih studija. Dekonstrukcija. Diskurzivne strategije hibridizacije. Konstrukcije identiteta. Multikulturalni identiteti. Dijasporsko pozicioniranje. Čitanja suvremene proze.
Opis kolegija
Kolegij se bavi prezentiranjem i propitivanjem važnih pojmova s područja teorije kulture i kulturalnih studija. Iz dekonstrukcijske se pozicije čitaju kulturološke prakse, odnosno diskurzivne strategije hibridizacije, konstrukcije identiteta, multikulturalnih identiteta i dijasporskog pozicioniranja. Težište je na njihovoj realizaciji u hrvatskoj i drugim književnostima i kulturalnim praksama. Nakon teorijske eksplikacije u središnjem dijelu kolegija i na seminarima propituju se neka čitanja suvremene proze i problemima hibridizacije i identiteta prilazi se iz perspektive postkolonijalne teorije kao mogućeg 'ključa' čitanja postmodernih identitetskih hibridizacija i njihove manifestacije u lokalnom kulturalnom i književnom polju.
Tijekom rada u kolegiju dekonstruirat će se dva hrvatska romana te jedan multikulturalni roman iz kanona (u nastajanju) tzv. zapadnog književnog kruga.
Ciljevi predmeta
Proučiti temelje teorije kulture i kulturalnih studija da bi se analizirao problem konstrukcije identiteta, multikulturalnih identiteta i dijasporskog pozicioniranja u hrvatskoj i drugim književnostima i kulturalnim praksama.
Očekivani ishodi
Krajem kolegija polaznik će kritički vrednovati pitanja konstrukcije identiteta, multikulturalnih identiteta i dijasporskog pozicioniranja. Prepoznat će iste pojmove u hrvatskoj književnosti. Bit će sposoban samostalno analizirati odnosno dekonstruirati hrvatske i multikulturalne romane te kreirati nove programe za analizu i vrednovanje književnih i dr. djela u dekonstrukcijskom ključu.
Literatura
Obvezna
- Baker, Chris. 2006. Cultural Studies. Theory and Practice. London: Routledge.
- Foucault, Michel. 1994. Znanje i moć. Zagreb: Globus.
- Young, Robert J. C. 2003. Postcolonialism. Oxford: Oxford University Press.
- Slemon, Stephen. 2006. Postcolonial Critical Theories. G. Castle: Postcolonial Discourses. An Anthology. Oxford: Blackwell Publishers.
- Hall, Stuart. 2001. Kulturalni studiji i njihovo teorijsko nasljeđe. Quorum 17/1. 182-200.
Izborna
- Spivak, Gayatri Chakravorty. 1999. A Critique of Postcolonial Reason: Towards a History oft he Vanishing Present. London.
- Spivak, Gayatri Chakravorty. 2007. Nacija i identitet. Zagreb.
- Bhabha, Homi. 2002. Diseminacija – vrijeme, pripovijest i margine moderne nacije. Politika i etika pripovijedanja. Ur. Biti, Vladimir. Zagreb: Hrvatska sveučilišna naklada.
- Said, Edward William. 1999. Orijentalizam. Zagreb: Konzor
- Škvorc, B. Izabrani tekstovi ('Multikulturalizam, dijasopra i stereotipi; Okcident i Orijent: Osmanlije i islam prema kršćanstvu: Andrićevi franjevci u pričanju kolonijalne priče; i dr.).
- Tri romana odabranih autora (Andrić, Ugrešić, Bauer, Jergović, Z. Smith, S. Rushdie…)