Hrvatska filologija u interkulturnom kontekstu
Doktorski studij Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu
Poredbena povijest standardizacijskih procesa: hrvatska i bliskosrodne kulturnojezične zajednice
Jezikoslovni modul
Nositeljica predmeta: Anita Peti-Stantić
Status predmeta: izborni
Semestar: 1–5
ECTS: 3
Uvjeti za upis: nema uvjeta
Oblici nastave: predavanja i seminari
Obveze studenata: redovito pohađanje nastave
Ocjenjivanje i vrednovanje rada studenata: pisani rad na temu povezanu s predmetom
Praćenje kvalitete nastave: samovrednovanje nastave i anketiranje polaznika
Sadržaj predmeta
Pojmovi i metode suvremene poredbene lingvistike. Jezična zajednica. Standardni jezik. Dijalekt. Tekstualna nadgranja. Jezična politika. Jezično planiranje. Višejezičnost i dvojezičnost u hrvatskoj kulturnojezičnoj zajednici.
Opis predmeta
U kolegiju se studente upoznaje s osnovnim pojmovima i metodama suvremene poredbene lingvistike, posebno s njezinom sociolingvističkom sastavnicom. Polazi se od tumačenja poredbenoga pristupa u lingvistici i sociolingvistici kao njezinoj podgrani te poredbenoga pristupa u povijesti. Posebno se raščlanjuju pojmovi jezične zajednice kao zamišljene zajednice te odnos između književnog i/ili standardnog jezika i dijalekatske osnovice i/ili tekstualne nadgradnje. U kolegiju će se s osobitom pozornošću problematizirati pitanja jezične politike i jezičnoga planiranja, a onda s tim u vezi i statusa i korpusa književnoga i/ili standardnoga jezika te višejezičnosti i dvojezičnosti u hrvatskoj kulturnojezičnoj zajednici tijekom povijesti i danas. Na seminarima će se, prema interesima studenata, podrobnije analizirati utjecaj liturgijskih tekstova, mijena školskih sustava ili tiskarskih središta na povijest standardizacijskih procesa hrvatskoga i susjednih južnoslavenskih jezika.
Ciljevi predmeta
Predstaviti pojmove i metode suvremene poredbene lingvistike, posebno s njezinom sociolingvističkom sastavnicom.
Očekivani ishodi
Prepoznati i služiti se poredbenim pristupom u lingvistici i sociolingvistici. Polaznici će razviti logički, apstraktno, analitičko, kritičko, divergentno i asocijativno razmišljanje i svijest o potrebi implementacije suvremenih lingvističkih spoznaja u jezikoslovnu kroatistiku, pa su stoga sposobni razumjeti, analizirati, sažeti i kritički vrednovati znanstvene i stručne tekstove i koristiti se suvremenim informacijskim i komunikacijskim tehnologijama za potrebe svoje struke te su usavršili načela u pisanju znanstvenih i stručnih radova. Mogu interdisciplinarno povezivati stečena znanja i kompetencije sa srodnim akademskim područjima, ali i samostalno, na vlastiti poticaj i na nov način rješavati jezikoslovna pitanja s različitih znanstvenih i stručnih motrišta. Student će naposljetku steći kompetencije koje će mu pomoći raspravljati i analizirati sociolingvističke pojave u okviru povijesti standardizacijskih procesa hrvatskog i susjednih južnoslavenskih jezika.
Literatura
Obvezna
- Anderson, Benedict. 1990. Nacija: zamišljena zajednica. Zagreb: Školska knjiga.
- Cooper, Robert. 1996 Language planning and social change. Cambridge, New York: Cambridge University Press.
- Matasović, Ranko. 2001. Uvod u poredbenu lingvistiku. Zagreb: Matica hrvatska.
- Peti-Stantić, Anita. 2008. Jezik naš i/ili njihov: vježbe iz poredbene povijesti južnoslavenskih standardizacijskih procesa. Zagreb: Srednja Europa.
- Wright, Sue. 2004. Language Policy and Language Planning, From Nationalism to Globalisation. New York: Palgrave Macmillian.
Izborna
- Greenberg, Robert D. 2005. Jezik i identitet na Balkanu. Zagreb: Srednja Europa.
- Katičić, Radoslav. 1971. Jezikoslovni ogledi. Zagreb: Školska knjiga.
- Mazower, Mark. 2003. Balkan: Kratka povijest. Zagreb: Srednja Europa.
- Peti-Stantić, Anita, ur. 2008. Identitet jezika jezikom izrečen: Zbornik rasprava s Okruglog stola o knjizi Roberta D. Greenberga Jezik i identitet na Balkanu. Zagreb: Srednja Europa.
- Schjerve, Rosita Rindler, ur. 2003. Diglossia and Power. Hague: Mouton de Gruyter.
- Schenker, Alexander; Stankiewicz, Edward, ur. 1980. The Slavonic Literary Languages, Formation and Development. New Haven: Yale Concilium on International and Area Studies.
- Stone, Gerald; Worth, Dean, ur. 1985. The Formation of the Slavonic Literary Languages: UCLA Slavic Studies, vol. 11.
- Žanić, Ivo. 2007. Hrvatski na uvjetnoj slobodi: jezik, identitet i politika između Jugoslavije i Europe. Zagreb: Fakultet političkih znanosti.