Hrvatska filologija u interkulturnom kontekstu
Doktorski studij Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu
Mitologija, filologija i ideologija: mit kao sveta, ideološka i anarhična priča
Književnoznanstveni modul
Nositeljica predmeta: Suzana Marjanić
Status predmeta: izborni
Semestar: 1–5
ECTS: 3
Uvjeti za upis: nema uvjeta
Oblici nastave: predavanja i seminari
Obveze studenata: redovito pohađanje nastave
Ocjenjivanje i vrednovanje rada studenata: pisani rad na temu povezanu s predmetom
Praćenje kvalitete nastave: samovrednovanje nastave i anketiranje polaznika
Sadržaj predmeta
Kazalište i ritual: primjer starogrčke tragedije – kembridžska škola o porijeklu kazališta iz rituala plodnosti; Kirbyjeva šamanska teorija o podrijetlu kazališta, odnosno što ritual i kazalište imaju zajedničko? Maska – antropološka potreba za krinkom i psihološka potreba za maškaranjem/promjenom identiteta; maska i veza s kultom predaka; svakodnevna "maska" i metafora theatrum mundi. Mitovi o ljubavi: antropologija ljubavi (Denis de Rougemont, Tea Škokić). Mitovi o androginu i hermafroditu (M. Eliade): Virgina Woolf, Orlando (1928.). Northrop Frye: Anatomija kritike (1957) – mitska i arhetipska kritika, utjecaj Frazera i Junga; povezivanje mitologije i rituala sa psihologijom u razumijevanju književnosti. Mitologija vampirizma – književne i filmske reprezentacije. Boris Perić: Vampir (2006). i reaktualizacija Valvasorova zapisa predaje o "vampiru" Juri Grandu iz Kringe – prvom vampiru zabilježenom vlastitim imenom i prezimenom u europskoj povijesti (Muzej vampira Jure Granda). Mitski aspekti ekofeminizma (Mirela Holy i Marija Geiger Zeman) – ekofeminizam i dubinska ekologija; ekofeministička iščitavanja romana Melvilleova romana Moby Dick (Sanja Kajinić); ekofeminizam i dekonstrukcija androcentričnih mitova (Marti Kheel). Dekonstrukcija političkih mitova i etnomitova te mitova u masmedijima, procesima političke, ideološke remitologizacije, apsolutizirane ideologije (npr. Roland Barthes, Ivan Čolović, Dunja Rihtman-Auguštin, Milovoj Solar, Ivo Žanić); teorije zavjere – mit ili stvarnost (alternativne povijesti).
Opis predmeta
I dok se u arhaično doba mit pripovijedao uz rituale, zajedno s obrednim činom (dromenon), svojevrsno mijenjanje značenja riječi mythos nastaje kada prvi grčki filozofi (npr. Ksenofan) kritiziraju spoznaju utemeljenu na mitu, te mythosu suprotstavljaju logos. Tema sukoba filozofije i mitologije prožimala je grčku filozofiju sve do njezinih velikih sistematičara Platona i Aristotela. Aristotelovo određenje mita (u Poetici) kao "duše tragedije" usmjerava daljnje značenje riječi mythos kao priče. Ukratko, kroz šest tematskih izlaganja mit ćemo zajedničkim kreativnim snagama interpretirati kao svetu, ideološku i anarhičnu priču. Suvremena istraživanja hrvatske mitologije obilježili su R. Katičić i V. Belaj, koji rekonstrukciju hrvatskoga panteona s vrhovnim božanstvom gromovnikom Perunom ostvaruju u okvirima praslavenskoga vjerskog sustava i njegovim uklapanjem u širi indoeuropski okvir. Tragom semiotičko-filoloških istraživanja V. V. Ivanova i V. N. Toporova te Katičićeva semiološko-etimološkoga postupka, rekonstrukcijom poganskih komponenti u hrvatskim narodnim običajima i vjerovanjima u knjizi Hod kroz godinu (1998) V. Belaj prati obrise mitske priče o životu boga vegetacije koji svojim životom oponaša život žitarice.
Ciljevi predmeta
Kroz šest tematskih izlaganja, mentorica će sa studentima, odnosno svi skupa zajedničkim kreativnim snagama mit interpretirati kao svetu, ideološku i anarhičnu priču.
Očekivani ishodi
Od studenta se očekuje ovladavanje složenim teorijskim interdisciplinarnim konceptom (mitologija, filologija i ideologija) proučavanja mita te, nadalje, kritički interpretirati sofisticirane mehanizme funkcioniranja najsuvremenijih književnoteorijskih pojava, posebice pojmove vezane uz teorije mita, kao i njezine kritike. Steći uvid u rasprave suvremenih teoretičara mita. Ovladati teorijom za sudjelovanje u raspravi, odnosno za stvaranje novih programa integracije različitih metoda u interpretaciji teksta.
Literatura
Obvezna
- Barthes, Roland. 1979. Književnost – mitologija – semiologija. Beograd: Nolit.
- Belaj, Vitomir. 22007. Hod kroz godinu. Pokušaj rekonstrukcije prahrvatskoga mitskog svjetonazora. Zagreb: Golden marketing.
- Bell, Catherine. 2009. Ritual Theory, Ritual Practice. Oxford – New York: Oxford University Press. (dva poglavlja po izboru)
- Encyclopedia of Witchcraft. The Western Tradition. 2006. (ur. Richard M. Golden). Santa Barbara – Denver – Oxford: ABC-CLIO. (dvije enciklopedijske natuknice po izboru)
- Gimbutas, Marija. 1991. The Language of the Goddess. San Francisco: Harper & Row. (poglavlje po izboru)
- Katičić, Radoslav. 2008. Božanski boj. Zagreb: Ibis.
- Katičić, Radoslav. 2010. Zeleni lug. Zagreb: Ibis.
- Katičić, Radoslav. 2011. Gazdarica na vratima. Zagreb: Ibis.
- Katičić, Radoslav. 2014. Vilinska vrata. Zagreb: Ibis.
Izborna
- Baltrušaitis, Jurgis. 1991. Fantastični srednji vijek: antičko i egzotizmi u gotičkoj umjetnosti. Sarajevo: Svjetlost.
- Bandić, Dušan. 1997. Vampir u religijskim shvatanjima jugoslovenskih naroda. Carstvo zemaljsko i carstvo nebesko. Beograd: Čigoja štampa, str. 85-115.
- Budimir, Milan. 1966. Vampirizam u evropskoj književnosti. Anali Filološkog fakulteta 6. 269-273.
- Campbell, Joseph. 2007. Junak s tisuću lica. Zagreb: Fabula nova.
- Cassirer, Ernst. 1985. Filozofija simboličkih oblika. Drugi deo. Mitsko mišljenje. Novi Sad: NIŠRO Dnevnik, OOUR Izdavačka delatnost Novi Sad i Književna zajednica Novog Sada.
- Cohen, Jeffrey Jerome. 1997. Monster Culture (Seven Thesis). Monster Theory: Reading Culture. Minneapolis, London: University of Minnesota Press. 3–25.
- Durand, Gilbert. 1991. Antropološke strukture imaginarnog. Zagreb: August Cesarec.
- Eliade, Mircea. 1985. Šamanizam i arhajske tehnike ekstaze. Novi Sad: Matica srpska.
- Eliade, Mircea. 2007. Mit o vječnom povratku. Zagreb: Jesenski & Turk.